اصلی تحقیق و ضرورت انجام آن پرداخته میشود و سپس اهداف اساسی، جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق و ساختار کلی پایاننامه بیانشده است.
1-2- تعریف مسئله
مسائل مکانیابی یکی از گستردهترین حوزههای مسائل بهینهسازی ریاضی هستند. توجه به این حوزه به خاطر کاربرد بسیار وسیع آن، نهتنها برای انتخاب مکان بهینه تسهیلات بلکه به خاطر انتخاب مکان مناسب سختافزارها در جهت عملکرد مناسب و انجام وظایف بهگونهای رضایتبخش است.
مکانیابی رقابتی شاخهای از مسائل مکانیابی است که به یافتن مکان مناسب برای تسهیلات عرضهکننده محصولات و یا تسهیلاتی که به ارائه خدمات تجاری در یک محیط رقابتی مشغول هستند، اختصاص دارد. در مسائل مکانیابی رقابتی فرض بر این است که تسهیلات برای بیشینه کردن سهم قابل کسب خود از بازار به رقابت با دیگر رقبا میپردازند.
یک مدل مکانیابی را میتوان رقابتی نامید اگر شامل شرایطی شود که در آن تسهیلاتی قبلاً مستقر باشند یا در آینده قرار باشد مستقر شوند و تسهیل یا تسهیلات جدید باید برای به دست آوردن سهم بازار با آنها رقابت کنند.
مسائل مکانیابی رقابتی را میتوان از دیدگاههای مختلف طبقهبندی کرد. برخی از این طبقهبندیها همانند طبقهبندیهای سابق است. مثلاً طبقهبندی بر اساس فضای جواب منجر به مسائل مکانیابی رقابتی روی صفحه، شبکه یا در حالت گسسته میشود؛ اما مفاهیم خاصی هستند که با مطرحشدن بحث رقابت پدیدار میشوند. مهمترین آنها نوع رقابت، نحوه رفتار مشتری و نوع تابع هدف است [1].
مسئله موردنظر در این پایاننامه بررسی مسئله استقرار تسهیلات در بازاری که تسهیلات با مطلوبیتهای مختلف وجود دارد، میباشد و
مشتریان با رفتارهای مختلف در سطح بازار پراکنده میباشند.
1-3- ضرورت بررسی مکانیابی رقابتی
بسیاری از مباحث تحقیق در عملیات در حوزه مکانیابی تسهیلات بر این فرض بناشدهاند که نوعی انحصار در محیط وجود دارد. به عبارتی، تسهیل یا تسهیلاتی که قرار است در محیط مستقر شوند متعلق به تنها تأمینکننده موجود در محیط هستند؛ اما این فرض در دنیای واقعی اغلب برقرار نبوده و رقبایی نیز در محیط وجود دارند. این موضوع از دیرباز توسط اقتصاددانانی که موضوع رقابت، ازجمله رقابت مکانی را مطالعه میکردند شناختهشده بود. درواقع مسئله مکانیابی رقابتی نهتنها در حوزه تحقیق در عملیات، بلکه در حوزه اقتصاد مکانی نیز مطالعه شده است [1]. از دیگر جنبههای کاربردی مسئله مکانیابی رقابتی میتوان بهپیش بینی رفتار رقبا در محیط رقابتی و تصمیمگیری بر اساس اطلاعات بهدستآمده است. در این مسائل استدلالهای هندسی با استدلالهای تئوری بازیها ترکیب میشوند تا مشخص شود چگونه رفتار تصمیمگیرندگان بر یکدیگر تأثیر میگذارد [2].
با توجه به کاربرد بالای بحث تعیین محل استقرار تسهیلات در صنایع تولیدی و خدماتی و این حقیقت که همواره موارد زیادی رقابت بین تسهیلات جدید و موجود برای در اختیار گرفتن سهم قابل کسب بازار وجود دارد، ضرورت انجام این تحقیق در زمینۀ استقرار رقابتی بیشازپیش آشکار میکند.
1-4- اهداف مسئله
اهداف اساسی این پایاننامه عبارتاند از:
- خوشهبندی مشتریان و مصرفکنندگان بر اساس میزان اهمیت و وزنی که به معیارهای تأثیرگذار بر مطلوبیت تسهیلات قائل هستند.
- مدلسازی جامع برای مسئله مکانیابی رقابتی تسهیلات در بازار با در نظر گرفتن خوشهبندی مشتریان
- استقرار تسهیلات جدید در بازار و تعیین میزان مطلوبیت آنها
- تعیین قیمت و کیفیت تسهیل جدید در بازار
1-5- جنبه نوآوری و جدید بودن پایاننامه
در تحقیقات گذشتهای که در زمینه مکانیابی رقابتی تسهیلات مشاهدهشده، رفتار همه مشتریان در مقابل مطلوبیت تسهیلات به صورتی مشابه در نظر گرفتهشده است. در این تحقیق هدف ارائه مدلی جامع بر اساس خوشهبندی رفتار مشتریان که بتواند جوابهای نزدیک به واقعیت داشته باشد، میباشد. در این تحقیق عوامل مؤثر بر جذابیت تسهیلات در خوشههای مختلف، وزنهای متفاوت داشته که در ادبیات موضوع تابهحال چنین کاری مشاهده نشده است. همچنین در این تحقیق میزان قیمت و کیفیت (بهعنوان عوامل اصلی تعیینکننده مطلوبیت) تسهیل جدید در محل استقرار خود تعیین میشود.
1-6- ساختار کلی پایاننامه
در تحقیق پیشرو، روشهایی با رویکرد جدید برای مدلسازی مسائل مکانیابی رقابتی بر اساس شرایط حاکم بر بازار رقابت ارائه خواهد شد. در فصل دوم مبانی نظری مکانیابی رقابتی را مطرح منموده و مقالات ارائهشده در حوزه مکانیابی رقابتی و روشهای استفادهشده در این فصل بررسی میشوند. در فصل سوم مسئله مکانیابی رقابتی مدلسازی شده و روش سه مرحلهای برای حل مدل ارائه شده است. در فصل چهارم نیز مثالی را در نظر گرفته و با استفاده از روشهای این تحقیق حل شده است. در فصل پنجم نیز نتیجهگیری و پیشنهادات آتی آورده شده است.
1-7- جمعبندی فصل
تصمیمگیری در مورد مکانیابی تسهیلات عمدتاً از تصمیمگیریهای بلندمدت و استراتژیک شرکتهای بزرگ خصوصی و عمومی است و هزینههای بالای مربوط به جایابی و استقرار و راهاندازی تسهیلات، پروژههای مکانیابی را به سرمایهگذاریهای بلندمدت تبدیل کرده است. لذا موفقیت یا شکست مراکز تسهیلاتی در هرکدام از بخشهای دولتی و خصوصی، بستگی زیادی به مکانهای انتخابی برای آنها دارد. بدین ترتیب، اهمیت مسئله مکانیابی و استقرار تسهیلات و ضرورت پرداختن به آن بر همگان روشن است [1].
فرم در حال بارگذاری ...