وبلاگ

توضیح وبلاگ من

بررسی و نقد ساختار و محتوای غزلواره

 
تاریخ: 22-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف، پیشینه، پرسش‌ها و روش تحقیق آورده شده است.

 

 فصل دوم: شامل کلیاتی در باب غزل از ابتدا تا دوره‌ی بازگشت، شعر و غزل مشروطه، نوآوری‌های نیما یوشیج در شعر و شعر و غزل در ابتدای دوره­ی معاصر است.

 

 فصل سوم: شامل معرفی احمد شاملو و آثارش، غزلواره‌های برگزیده، بررسی و نقد ساختار و محتوای این غزلواره‌ها در چند حوزه‌ی محتوا، زبان، فرم، صور خیال و موسیقی است.

 

 فصل چهارم: شامل معرفی مهدی اخوان ثالث و آثارش، غزلواره‌های برگزیده، بررسی و نقد ساختار و محتوای این غزلواره‌ها در حوزه‌های محتوا، زبان، فرم، صور خیال و موسیقی است.

 

 1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق

 

غزل معاصر و نو با غزل سنتی تفاوت هایی در ساختار و محتوا دارد. «غزلواره» یکی از انواع غزل های معاصر به شمار می آید. شناخت غزلوار

پروژه دانشگاهی

ه و شاعرانی که در این نوع ادبی، سروده هایی دارند و همچنین ساختار و محتوای آن و تحولاتی که نسبت به غزل سنتی در غزلواره پدید آمده است از ضرورت های این تحقیق است.

 

1-3- اهداف تحقیق

 

آشنایی با «غزلواره» به عنوان یکی از گونه‌های کمتر شناخته شده در شعر معاصر فارسی.

 

    1. بررسی ابعاد گوناگون «غزلواره» سرایی در شعر شاعران برگزیده.

 

    1. شناخت شاعرانی که در این نوع ادبی (غزلواره) سروده‌هایی دارند.

 

  1. بررسی تحولاتی که هر یک از این شاعران در ساختار و محتوای «غزلواره» پدید آورده‌اند.

1-4- پیشینه‌ی تحقیق

 

تا کنون تحقیقی جدی و تخصصی درباره ی «غزلواره» و شاعران معاصری که در این نوع ادبی سروده هایی دارند، صورت نگرفته است. تنها به صورت گذرا تعاریف گوناگون «غزلواره» در کتاب‌های «سیر غزل در شعر فارسی»، «آفاق غزل فارسی» و «سیر تحول غزل فارسی» ارائه شده است. البته در کتاب اخیر به شاعران برجسته‌ی این نوع ادبی اشاراتی شده و نمونه‌ای از غزلواره‌های آنان آورده شده است.

 

1-5- روش تحقیق

 

روش گردآوری اطلاعات این تحقیق، کتابخانه‌ای است؛ به این صورت که کتاب‌های مرتبط با موضوع تحقیق، مطالعه و مطالب مهم و برجسته در قالب فیش‌هایی نگارش و دسته بندی شد و پس از تجزیه و تحلیل در تحقیق استفاده گردید.

 

1-6- پرسش‌های تحقیق

 

پرسش های تحقیق به طور کلی در چند محور زیر خلاصه می شود:

 

1- «غزلواره» چیست؟

 

2- آیا می توان «غزلواره» را در شعر معاصر فارسی گونه‌ای ادبی به شمار آورد؟

 

3- مختصات اصلی سبکی «غزلواره» در شعر شاعران معاصر کدامند؟

 

4- سیر تطوّر «غزلواره» سرایی در آثار شاعران مورد نظر چگونه است؟

 

1-7- نکته

 

 شیوه­ی ارجاع به غزلواره­های برگزیده در متن، بر­ اساس شماره­های نهاده شده در آن­ها در فصل­های سه و چهار می­باشد.  


فرم در حال بارگذاری ...

« بررسی و تحلیل عناصر داستانی و نگاه اسماعیل فصیح به جنگشخصیت حضرت علی (ع) در دو منظومه علی نامه و خاوران نامه »
 
مداحی های محرم